На 4 декември е денят на миньора. Честит празник на всички работещи в тази сфера.
Нека посетим заедно първата мина открита на Балканския полуостров, която се намира в град Перник. Понастоящем е направена на музей, в който е показано основата на миньорксия труд и въгледобив.
Тази мина е закртиа през 80-те години на миналия век.
Входа на мината. Вдясно се вижда вкаменено дърво, което е на милиони години. Всеки който го докосне и си пожелае нещо, то му се сбъдва.
Тази мина е закртиа през 80-те години на миналия век.
Входа на мината. Вдясно се вижда вкаменено дърво, което е на милиони години. Всеки който го докосне и си пожелае нещо, то му се сбъдва.
От тук започва нашата разходка. Влизането в тунела става само с лични предпазни мерки /каска за глава/. При всяко влизане се пускат вентилатори, които прочистват въздуха и вкарват кислород. Тунела е дълъг 800 метра. Температурата целогодишно е около 10 градуса.
Руднична вагонетка за миньорите.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjj7X30cv43mNUG5cF_BtPET-UqEZ0wkzeGlLAOBp2TgRfFOTo3SDPcURJZcydUuvpwhtU_SfCok8DWtqJlpLdKmVuaoxHEUaSVLsVQ431yqFwMU7iPxsf4aeN1pZhpNNx1rf_BIZ3sCXo/s400/DSC00073.JPG)
![Руднична вагонетка за миньорите](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhn8VIrN3vgVs21jymuiaeA_ZW6PNl-YXBSOVMdGiJ8Rd6TrYGYYOxy0CFPZPImDe-BbKYaRfhSCl6s_XUdwEuWxbVYNoZsfXlUlyt4PwCsG0ytz2P88Fi3Uq9Xi20in59gkaFNBAcT4v4/s400/DSC00075.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhbEXPTuwwajamcvtjqcLplPvp3VbEbI9eDZ7sIwCMfX1LPzlOPVd8W4A50lOIgtURHNwDtXn05wb37Ar_gtpVBYTCBwRUFimOYqxiwtxxRZCzjjlY89nIvINSElS1AItOUv5SLJnYHkNk/s400/DSC00074.JPG)
В дъното се вижда добре въглищен пласт.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiBJmtRnkIIzIc2xAeo96wCTaNpqEhR4Mi-yQ_h_3NUi_Igt4MWg2ozKB0I_AX4Q0Iy31qQynFr_W8ZABVTmnFGF32I-jCeIP6pcTKBDRxzgRKhbMTjHq9C9WUHAXWoXRUo2H0Gqa3cSDs/s400/DSC00076.JPG)
Релсите, пок оито се движат рудничните вагонетки. Тази е с разклонение, за два пътя.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi64n2WXH5izJ-14hyphenhyphen0i6JRAk9ATz9eOXGKuZ_ZgpQbdRbWlBFNrfyYXHSbLbpO8ytuLd9mFjK0NnNdMxmaViWSoLreK9BHRXyIMlm0JMQhmc9O0NG3E19BBxJriI7CPTp6oZTOBnqvLoM/s400/DSC00077.JPG)
Първите съоръжения, с които са се добивали въглища. Ръчни колички, лопати...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj9TNswxVo6tgO9p70cSc4j0RhJit0XQ2UxHZ9unVN2oDu8zGnLZ9LiGaX9CXvzhX2xYGVxw9oWPASUh6Od7weaBr5gIJcNdv0FreMi9tbE6vmULXLGsgB5ltQe8663mj2wT2FZNB-UMII/s400/DSC00080.JPG)
Руднична електрическа борка. С нея се пробива въглищният пласт и след това се вкарва взрива.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgevzMjLNdjI2dJznD-HI1xBqiTUBlCliUi-WQEyjQoz7DFaINC6351ZBO4gAADUcQaI4SQNmZDc7vSLDIWHHwLO6Ep9RYBexhBhfzkyZKYz0ZvBBzhOD7RDcCWRM-6ZIDmQkwg9Gnhn84/s400/DSC00082.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhiql1I5OAJuWQNIeDp4aKD9Ao6qJ346XOkUXWq7H-Z2r5FtVt5QGuKePLBBhcjI9Yoi3aYv_QMXh_mSf2I6FbDnvddi1GkAUniIVx9f4fNAW9YmOpc0xFtlTWkc-5BvSk-g9zihJK4Ois/s400/DSC00084.JPG)
Випер-механизъм за разтоварване /обръщане/ на руднични вагони.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEja_O2lDKhcfxu9QornBJTSuWtDf1xKgTVGWULpqA9LFXUs6zMvBZHnUNID-DPpZNt4BVJpskgFhjod-ZCRedbw3C2z8LJMqNBsnF9OyuLr4_Hm1trgeJYp1_SM0DyNO_Qc4xuY8wtyyVw/s400/DSC00085.JPG)
Безконечна машина, на която е закачено стоманено въже, дърпащо вагонетките с електрически мотор.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJMggOxGYiWYFBkbKWLOZjz9BBttLe9li7UVp-5mTICoorTN-lyYhWofPkWdF_UOf8IDVq2RTrSMcBcM8DQbtq8VEFWP8wfUT4nXA79EtxtKLwTkSgxRbKvMf1aiSbtQGrHDJeF23GV0k/s400/DSC00086.JPG)
Гумена транспортна лента за пренос на въглища.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgL5Bv9dcW4SdiYKvLWWH86BJzEv57ubPNbMfUTL1gdmr0FLBP7TPV_MdB8V0YG1IAaSwXiEqeblbqLqLNtVnDXlEMeoVdifK1GZmMwPKrkMhPNKKB7tJf2cj2RRXAAn_xgxRGYMMaHKKI/s400/DSC00087.JPG)
Натоварена метална вагонетка и товарителна машина в галерията.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhkXAG0pvhj4N_TFXvnrY_DGbqlDLvYXAldzZzx7tfpEgTezH4OQD28tMnJTEkSJQEnAVrGZgjxKfF3tJHapxx_LpUHLlp1IwB1hUbkItsX5hBlDfOD4jrePSCNWqn-OxrSnTbFdZ2oI7c/s400/DSC00088.JPG)
Галерийна товаръчна машина, метална вагонетка, машина за пренос на въглища.![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhUTOy7CbmDU_W-2tR5ZGj659XIpG0if2J_GqgguY4MXegPtFm9fIjW4rZwoC6Fxzo1ydrEnQUd0YIyY3frleHPX3BPR24fBLlmx9MtwEauB_73ci_9vcZRTip5nnP85KaeAVfnfY7kUOk/s400/DSC00089.JPG)
Галерийна товаръчна машина "Младежка".
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSSnCSmamkyP9GJ0ndln49qHVwVh6JERIrKye-GcgAAtw2JBo_GONgkfGYARZY9ShlPnvPfjLjni8G_NUHCgTxsio7ZLGSVJl_x8AZLj2_RiqXhjHYD6G_to1NUiTQCGJr5kOlONpLyps/s400/DSC00090.JPG)
Комбайн за проход в тунелите.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh-43SuwKgCarsbNvUlC47xOYW8FCOWEJzpOn7fZG_z7ERAUofb38xQFsOyAWgwNFnNeCImVxnWKVdmnamlwTZo5525EQEPMEYd0df38yOrd9XW9t9uS9kM72yNGQw8i_sGHXCtXqx8ge0/s400/DSC00091.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPH6biOzPMBeyNbEJX-yPnGJHTv3EJve_uqPVL_kVNUAU-LXNfLPTdE38_xBdhLncVAu1-_xGCHug3ZMIIjkAIpL5Zb5t7WSjbZt0UxdyMjLbFQ0uHeO4RIQeQWTewqtkjkp1YzG3mtMg/s400/DSC00095.JPG)
Мотовилка със стоманено въже, на което е закачена вагонетката влизаща в тунела.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg4jfnAO6ZmBthfGbuPa0os4Oyx1P1mjtSHZGYUrRoXtbw4lfW8znFJ5yneFLKx84lqqrDiDxYiHdb1EvZZOuCkzCeluHXP8slxis-N6kL2whaDrOOHsqN8OrUkJxN8CxbueT4hqSder1A/s400/DSC00096.JPG)
Вагонетка (рогуша) за метални сегменти
![Вагонетка (рогуша) за метални сегменти](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhULERtIGOUsM-vdtEeL2mbCezRDrvW9qbOWQFrVKJUpWgpIM4YO7Nlf4LOmH_fbTf8rKT6P050NNrhMSyFY9zH-RRSYtbcRV6sMzq9s1laZYXAFT819PFPH4AKScKr2WjA2EzuT9khbmo/s400/DSC00097.JPG)
Крепежи, транспортьори,турбини.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhp0aar84zOz9rSORY-JLXHjvbb1tHDOTUKev9GR_KB6w0kNffStVYXAA2su5FifBzKuE_9T5BAOYF2YKgVBeFpOiEp6EhZr5DVmFCY3mGg9snLBOPYIwEdG8ywSReOxaXeESEbbpSh6bQ/s400/DSC00099.JPG)
Фронтова верижна подкопна машина
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj-54SICFLVme64jexHHYNB-jwXVTSpuY00fKiNfpIEWJ6yxfoKZuft6lH9rjyxaHZJgDrXVhqce1JP0bxE6oNd0VQvk-c6fXkTnuIuLgAyTDscwM9sSVfk3IIBAfJsPMtaTpnjJiqZyC0/s400/DSC00100.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhT3WWmewyUsOedpy2eZHXILt8Y6AsHFct_LL4Ah_ACI-Vy-0wl4KL_BEg-2fKhCi4fMB1aM9SVX_ITnY9da5na359aHRT41v_CLtwWtFxk3H5u3BDewMkbAMAqfb65akyZORb2RmxdI5M/s400/DSC00101.JPG)
Двуверижен транспортьор
![Двуверижен транспортьор](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj8YFaoHP3TlQ-geKlkzFPsXNbU8N3bLgEbkrctL2a47_D5-S_tEsNfIBAMNfgbHb_taH3eFdjj1LISnyuV-wz1uUC98ovooYtAE9knLtT2xGp9CD8Hi-OfVeGuZgoZypycB-H8-MYi_jg/s400/DSC00102.JPG)
![Двуверижен транспортьор](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgM8a1EoOusm6YaEIVXEqTK1Idr-8LxLNrPJuQCc4iWmUmdEaR2ByUG5X0snBeRYSWcCY2CfcL8N6CjTKAy2FnqlB-8uCJbxOOC1g6jIK7JpZxTOPlZVMB5g_3p6DFc1zqtv34_CNXyGNo/s400/DSC00103.JPG)
![Двуверижен транспортьор](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGn_71DWx_8eN5cT3LxizenXPk8cqt8zMgNW5HPTXrqHPcwGDWlgHqtR3tUbc-oWWI3ocizXpabsPra-rRG0rrMmj5FYhHvJSW5QpryKBGeiZ8vj9pcVb74RgbEp_pd8wnbgRVOMl4Pok/s400/DSC00104.JPG)
Фронт с хидравлични стойки.
На заден план се вижда въглищния слой. Вдясно има транспортьор.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjKsY-mu38MZew5qH3pASkRXK8yH23_rOVZowa-d7ccej1kV3RogpAxJ-1HFkkmo0yd2hiGGcapgSUPA1KcWuDBpU575y0uF3OEUG4mfzx7IY7o_lqGbijT4sgf7BmHOqCUdWgV-eA00LI/s400/DSC00105.JPG)
Крепежи
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiH8m5juSq4OEc1z9LfsF2vqQFFePbNQPWzCGC6w2F4tqnfpFc7FAB_RamCOj_vgQiX_MnddYj7Rfw9JHuKqoiY9EYdqnfaEJGV3EcIOzmV9yzMfXRoXigpZEVrkeuNsSREkiYfNf0lKTg/s400/DSC00107.JPG)
Полигонов крепеж, който се прави, за да се препазват от срутване тунелите
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZAwdIRHvD4eEGep9Rev_qZ5UA4xpxgbwhG_Rgrdc_n0NsGS8MYz3MZf01Bf8RoQdf7m9aFFDyzDhxW6F06lTXU7ye-wpPUNQHMvkxnttSE_3sFfwfRXmJjgFr5qmPLmBDHYkJ0oAMu90/s400/DSC00108.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsPoNpIDmBQFhrmVRXsmrEOmL7K8pEvAGiHLua6AsFUmHApMl3nJn9GtYCCfXbv1LfDOSbeZLSUPD5Dik-AQimQvk_MY8vjIwiKJnTsXPOTagg6CkGcpoI6w_SNP6VOLDrKjIYo2G8KOs/s400/DSC00109.JPG)
Вентилатори
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEzDi8l2-DhKtzgePjuePlHhLvWxkAn0zgn4neDibLUkMEYe74dziSgapjBMx4u-mBDGSkH7wdOEDhG3raVNe4L-uvrnQ76KBt4XkPtLFcLP7obez1TTr4YkOIhcCCz0qxPL8FvmO05wc/s400/DSC00110.JPG)
Пускателни контактори в мината
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh62tiM76yOk5fzb4b0yucpnFNm0JoIWF8GVtq1CnQm6DorszSKA8hbt1bap2tDFyvgkgAZurF-dVe9cdTDUqEO_YQCdVxy7wbVpQ7NVHCvDtOk1ojFlpsP2gP6J8UkWw8uddjbXORrLSQ/s400/DSC00111.JPG)
Рудничен телефон. Използващ се при аварии. Много тежка слушалка, самият апарат колко ли тежи?!
![рудничен телефон](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgyg_P7iJSloboqCBS_9Cz_Vs_GlWpjbaSUf49RY_cYeLMWzVh0w1q7dgaA3B_R8K-gDmxUk0PZtJv52MDRYY8sO9WxN1lQzudbbF0j-fY9x501ZIcphCHyKPeEOdhfk05liYJ-7ifWgco/s400/DSC00115.JPG)
Руднична водоотливна система.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjNdrz0DUrblKeunL4ORqVJCmYjSBYSvycGnj-GAOn0RhrQeQGkWuXb_fsVEN9MWhboNoz5kNLiBpv-_qATZ9nPMrCjg9Er5R2MegGn2W_YzJhTZ9HyPpwrSzkWK-hcs1Yzz93EFmn4SQ8/s400/DSC00116.JPG)
![Руднична водоотливна система](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjOhiegvc1fJ1hqL9BVbY96HkJmYruO2gHxwQjzFC4KaWST7pjuzpqBS3vS6xDd2D8VibRoYJiTrEeSe0z4ZKwQKu6XERyGFv3XSJetJiOPzo5eSRQb-GTnL-UAzmRpw3T2W3KbcGQLcus/s400/DSC00117.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgpToUpGdpD3oyG7q3tBjJ0CcUnSRP1wqRaTpbHN7B274_YvXynARRqZ8apK3v5qUgkzuyew2MZS-bKgW5_pyAOMsLw99y584dsrSybc_OngptNq6Jrcxjp_YvoFUEOfW5QH9nzfTNP7xU/s400/DSC00118.JPG)
Вентилаторите, които са необходими, за да проветряват галериите и да доставят необходимия кислород за нормална работа на хората.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgrqdC1DNCdvlhmy3G-PjcH34ug2Rj9ANOfAMD5q03z4vwn7uixv5WqxA8SCQ2Qm8OqcE7Se7_K2wO17VHQVuV6-mRTAQu-WKGNZZbxOds94p_NNwL9wp9NAcD6JTxIryasXEOUJFfoTQo/s400/DSC00119.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrorUuNyyf6SMm7XOjkxCCxjjTSQYNc4rImbzGBSxK2IZ2OU_zUMFwNX1zMHlbKXhy8wnJYOr3ibu3Jf5JGN8qIF9hFj0v6bARZB-W8AzX1sppIO2tXncWG3fpXR6h9Fnu9ATb71Tvhy8/s400/DSC00120.JPG)
![уред за замерване количество кислород в тунелите](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgtkt7TELY4T2EqsNkMf0AD6FLVrCv2ybQgSpYvfh2yhz0hlr0TdFGTmUbWqvwy4n1jhFtBaCG93u5di0fS_Ou3W0ky-iys6nsrOSwipyerlZskNZdOeSnQmU6FLQHqkAiaymqYtPvHWrU/s400/DSC00121.JPG)
![Индивидуални средства за защита /самоспасител/](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg5B4-zEh161j_tI3I2jwZHBVDB9JiCD9ECpYm505alKZOX6nJbfcWs1xTTIaILneyiSIZrVqFPuVFKp35ICZgNvvr7MLVKAERKwOXhyhk6I6Nbv0fXvqz1InzD5yMDpl8EYNt1MEiBerY/s400/DSC00122.JPG)
Това беше моята разходка в музея. Честит празник!
В дъното се вижда добре въглищен пласт.
Релсите, пок оито се движат рудничните вагонетки. Тази е с разклонение, за два пътя.
Първите съоръжения, с които са се добивали въглища. Ръчни колички, лопати...
Руднична електрическа борка. С нея се пробива въглищният пласт и след това се вкарва взрива.
Випер-механизъм за разтоварване /обръщане/ на руднични вагони.
Безконечна машина, на която е закачено стоманено въже, дърпащо вагонетките с електрически мотор.
Гумена транспортна лента за пренос на въглища.
Натоварена метална вагонетка и товарителна машина в галерията.
Галерийна товаръчна машина, метална вагонетка, машина за пренос на въглища.
Галерийна товаръчна машина "Младежка".
Комбайн за проход в тунелите.
Конете са били помощници на миньорите. В края на 19 - началото на 20 век преди да се автоматизира, конете са работели наравно с хората под земята. Теглили са въглищата във вагонетки. За съжаление конете работещо под земята, след като са били зивеждани навън са ослепявали.
Мотовилка със стоманено въже, на което е закачена вагонетката влизаща в тунела.
Вагонетка (рогуша) за метални сегменти
Крепежи, транспортьори,турбини.
Фронтова верижна подкопна машина
Двуверижен транспортьор
Фронт с хидравлични стойки.
На заден план се вижда въглищния слой. Вдясно има транспортьор.
Крепежи
Полигонов крепеж, който се прави, за да се препазват от срутване тунелите
Вентилатори
Пускателни контактори в мината
Рудничен телефон. Използващ се при аварии. Много тежка слушалка, самият апарат колко ли тежи?!
Руднична водоотливна система.
През Перник преминава река Струма. В един момент от работа и търсене на въглища, се пада под нивото на водата, което довежда до необходимостта от отводняване. Това става чрез тази система.
Вентилаторите, които са необходими, за да проветряват галериите и да доставят необходимия кислород за нормална работа на хората.
Това е проста формула за изчисляване необходимото количество кислород в средата, в която се намират миньорите. Вдясно е уреда , с който се прави замерването. S е сечението на тунела. V е скоростта на вентилация във тунела. Q е куб метри кислород, за влизане в тунела. Вентилаторите работят нон стоп.
Индивидуални средства за защита /самоспасител/ - това е комплект, който всеки миньор има. В него се съдържа активен въглен и химикали. Комплекта се разпечатва при нужда и може да защити миньора от 30 мин до 6 часа. Това е времето, за което спасителите трябва да стигнат до пострадалите и застрашени.
Това беше моята разходка в музея. Честит празник!
2 comments:
Интересно място. Винаги съм искал да разбера в какви условия са работели българските минъори, защото баща ми е такъв.
Когато имат път до Перник задължително ще посетя това място.
Мястото наистина е интересно и си заслужава да се види. Искам да спомена, за желаещите да посетят музея: Посещенията се правят след предварителна уговорка и посетителите трябва да са поне 10. Евентуално с предварително обаждане може да се направи и изключение, при проявен интерес.
Post a Comment