На 4 декември е денят на миньора. Честит празник на всички работещи в тази сфера.
Нека посетим заедно първата мина открита на Балканския полуостров, която се намира в град Перник. Понастоящем е направена на музей, в който е показано основата на миньорксия труд и въгледобив.
Тази мина е закртиа през 80-те години на миналия век.
Входа на мината. Вдясно се вижда вкаменено дърво, което е на милиони години. Всеки който го докосне и си пожелае нещо, то му се сбъдва.
Тази мина е закртиа през 80-те години на миналия век.
Входа на мината. Вдясно се вижда вкаменено дърво, което е на милиони години. Всеки който го докосне и си пожелае нещо, то му се сбъдва.
От тук започва нашата разходка. Влизането в тунела става само с лични предпазни мерки /каска за глава/. При всяко влизане се пускат вентилатори, които прочистват въздуха и вкарват кислород. Тунела е дълъг 800 метра. Температурата целогодишно е около 10 градуса.
Руднична вагонетка за миньорите.
В дъното се вижда добре въглищен пласт.
Релсите, пок оито се движат рудничните вагонетки. Тази е с разклонение, за два пътя.
Първите съоръжения, с които са се добивали въглища. Ръчни колички, лопати...
Руднична електрическа борка. С нея се пробива въглищният пласт и след това се вкарва взрива.
Випер-механизъм за разтоварване /обръщане/ на руднични вагони.
Безконечна машина, на която е закачено стоманено въже, дърпащо вагонетките с електрически мотор.
Гумена транспортна лента за пренос на въглища.
Натоварена метална вагонетка и товарителна машина в галерията.
Галерийна товаръчна машина, метална вагонетка, машина за пренос на въглища.
Галерийна товаръчна машина "Младежка".
Комбайн за проход в тунелите.
Мотовилка със стоманено въже, на което е закачена вагонетката влизаща в тунела.
Вагонетка (рогуша) за метални сегменти
Крепежи, транспортьори,турбини.
Фронтова верижна подкопна машина
Двуверижен транспортьор
Фронт с хидравлични стойки.
На заден план се вижда въглищния слой. Вдясно има транспортьор.
Крепежи
Полигонов крепеж, който се прави, за да се препазват от срутване тунелите
Вентилатори
Пускателни контактори в мината
Рудничен телефон. Използващ се при аварии. Много тежка слушалка, самият апарат колко ли тежи?!
Руднична водоотливна система.
Вентилаторите, които са необходими, за да проветряват галериите и да доставят необходимия кислород за нормална работа на хората.
Това беше моята разходка в музея. Честит празник!
В дъното се вижда добре въглищен пласт.
Релсите, пок оито се движат рудничните вагонетки. Тази е с разклонение, за два пътя.
Първите съоръжения, с които са се добивали въглища. Ръчни колички, лопати...
Руднична електрическа борка. С нея се пробива въглищният пласт и след това се вкарва взрива.
Випер-механизъм за разтоварване /обръщане/ на руднични вагони.
Безконечна машина, на която е закачено стоманено въже, дърпащо вагонетките с електрически мотор.
Гумена транспортна лента за пренос на въглища.
Натоварена метална вагонетка и товарителна машина в галерията.
Галерийна товаръчна машина, метална вагонетка, машина за пренос на въглища.
Галерийна товаръчна машина "Младежка".
Комбайн за проход в тунелите.
Конете са били помощници на миньорите. В края на 19 - началото на 20 век преди да се автоматизира, конете са работели наравно с хората под земята. Теглили са въглищата във вагонетки. За съжаление конете работещо под земята, след като са били зивеждани навън са ослепявали.
Мотовилка със стоманено въже, на което е закачена вагонетката влизаща в тунела.
Вагонетка (рогуша) за метални сегменти
Крепежи, транспортьори,турбини.
Фронтова верижна подкопна машина
Двуверижен транспортьор
Фронт с хидравлични стойки.
На заден план се вижда въглищния слой. Вдясно има транспортьор.
Крепежи
Полигонов крепеж, който се прави, за да се препазват от срутване тунелите
Вентилатори
Пускателни контактори в мината
Рудничен телефон. Използващ се при аварии. Много тежка слушалка, самият апарат колко ли тежи?!
Руднична водоотливна система.
През Перник преминава река Струма. В един момент от работа и търсене на въглища, се пада под нивото на водата, което довежда до необходимостта от отводняване. Това става чрез тази система.
Вентилаторите, които са необходими, за да проветряват галериите и да доставят необходимия кислород за нормална работа на хората.
Това е проста формула за изчисляване необходимото количество кислород в средата, в която се намират миньорите. Вдясно е уреда , с който се прави замерването. S е сечението на тунела. V е скоростта на вентилация във тунела. Q е куб метри кислород, за влизане в тунела. Вентилаторите работят нон стоп.
Индивидуални средства за защита /самоспасител/ - това е комплект, който всеки миньор има. В него се съдържа активен въглен и химикали. Комплекта се разпечатва при нужда и може да защити миньора от 30 мин до 6 часа. Това е времето, за което спасителите трябва да стигнат до пострадалите и застрашени.
Това беше моята разходка в музея. Честит празник!
2 comments:
Интересно място. Винаги съм искал да разбера в какви условия са работели българските минъори, защото баща ми е такъв.
Когато имат път до Перник задължително ще посетя това място.
Мястото наистина е интересно и си заслужава да се види. Искам да спомена, за желаещите да посетят музея: Посещенията се правят след предварителна уговорка и посетителите трябва да са поне 10. Евентуално с предварително обаждане може да се направи и изключение, при проявен интерес.
Post a Comment